[smart mat], is Zweeds voor ‘slim eten’

[SMART MAT], IS ZWEEDS VOOR ‘SLIM ETEN’

Smartmat, het bedrijf dat gezonde en lekkere maaltijdpakketten levert.
De Zweed Anders Asarby introduceerde het concept van aan-huis-geleverde maaltijdpakketten op de Belgische markt. De bedoeling van Smartmat is om mensen die het druk hebben met hun werk en sociale leven toch de kans te geven om elke dag gezond en gevarieerd te koken.

Kicki Theander, zette de Zweedse voedingsindustrie op zijn kop toen ze in 2007 Middagsfrid oprichtte. Het concept achter haar onderneming: boodschappentassen met geplande menu’s en ingrediënten bij mensen thuis leveren. Onder de naam Smartmat bracht Anders Åsarby in 2012 het concept Middagsfrid van Zweden naar België. Smartmat groeide ondertussen uit tot een bloeiend bedrijfje met zeven medewerkers. 

Menuplanner Smartmat, die wekelijks boodschappentassen bij meer dan 2000 Belgische gezinnen levert, maakt bewust de keuze naar gezondere en meer ecologische voeding. In hun pakketten, die minstens 25% biologisch zijn, vind je geen bedreigde vissoorten, geen onnodige E-nummers en werkt men zoveel mogelijk met inlands vlees. Elke week worden alle ingrediënten en bijhorende recepten bij jou aan huis geleverd.

Smartmat bestaat uit een team van verschillende jonge mensen, die elk op hun manier gemotiveerd zijn om lekker en gezond eten tot bij mensen te brengen. Startmat wil meer doen dan gewoon een doos met recepten en ingrediënten leveren. Ze willen zowel een ecovriendelijk als klimaatvriendelijk bedrijf zijn. Het team zorgt ervoor dat we zo weinig mogelijk voedingswaren moeten weggooien, zodat we automatisch op een meer verantwoorde manier consumeren en onze ecologische voetafdruk verkleinen. Daarnaast wil Smartmat de ultieme klantvriendelijkheid bereiken door de consument te behandelen zoals jezelf wilt behandeld worden.

Van kleins af aan leerde Anders Åsarby in Zweden koken op school. In België begon hij eerst met het verhuren van een huis aan grote groepen in de Ardennen. ’s Middags zorgde hij dan voor een een simpele, maar heerlijke maaltijd voor al zijn gasten. Al snel besefte hij dat hij er effectief iets mee moest doen. De oprichter slaagde er in om op die manier van zijn passie zijn beroep te maken wat ervoor zorgde dat Anders Åsarby zijn bedrijf leidt met volle overtuiging. Ook het fika-moment, een sociaal gegeven in de Zweedse eetcultuur, introduceerde hij op het werk.

Fika betekent een kopje koffie (of thee), vaak in combinatie met een gebakje of koek. Maar fika is meer dan een kopje koffie: het wordt gezien als de belangrijkste dagelijkse gezelligheid. De Zweden beginnen ermee om 10 uur ’s ochtends, en pauzeren weer om 3 uur ’s middags. Veel bedrijven hebben het zelfs verplicht gesteld. Want de Zweden weten: koffiepauzes nemen zorgt er niet voor dat je mínder doet, maar juist efficiënter wordt in je werk.

Gevulde aubergines met lamsgehakt, pladijsfilet met champignon-roomsaus, savooikoolgratin met geroosterde pompoenpitten en gierst… Seizoensgebonden producten en bovendien heel eenvoudig klaar te maken.

Dankzij de zorgvuldig samengestelde weekmenu’s hoef je ook geen restjes weg te gooien. Elk ingrediënt wordt opgebruikt! Jij hoeft enkel nog het boodschappenlijstje uit te printen en je kunt meteen aan de slag!